
Annual Report 2012

The State of Press Freedom in Somalia 

Incidents in 2011

National Union of Somali Journalists (NUSOJ)

Lives and Rights of 
Journalists Under Threat



The state of press freedom in Somalia in 2011

Annual Report 2012 16

22 January 2011 

Mohamud Abdi Jama, editor of the 
independent Waheen newspaper, 
was handed a three-year jail sentence 

and was fined 6 million Somaliland shillings 
(US$900).

The judge of the court, Ali Sudi Dirie, found Jama 
guilty of defaming Somaliland the police chief, 
Elmi Roble Furre (Kabaal) and the director of the 
Somaliland Electricity Agency for “defamation 
and spread of false news”. The basis for the 
charges was articles by the journalists on the 
newspaper about alleged reports of “nepotism” 
in the Electricity Agency and in the police.

Jama was immediately taken to the central 
prison of Hargeisa. The right to bail was denied, 
as was the wish of his media house to pay to 
avoid imprisonment. Somaliland President 
pardoned Je on 9 February.  

30 April 2011
Hargeisa regional court ruled against the editor-
in-chief of Saxafi daily newspaper, Abdifatah 
Mohamud Aidid. 

The court announced its verdict in a defamation 
case filed by Somaliland Civil Aviation and 
Air Transport Minister, Mohamed Hashi Abdi, 
in January 2011 charging the editor-in-chief 
with defamation because of a December 2010 
story in the newspaper, which reportedly cited 
“mishandling” by the civil aviation and air 
transport minister of a $10 million donation 
from the government of Kuwait. This donation 
was seemingly meant for refurbishment of 
Hargeisa and Berbera airports.  

The journalist was convicted of offending the 
name and reputation of Minister Mohamed 
Hashi Abdi and was, as a consequence, ordered 
to pay a fine of 6,000,000 Somaliland shillings, 
equivalent to US$900. The court, which obliged 
the journalist to pay the fine in 30 days from 

the day of the court decision, also warned the 
newspaper that its licence would be revoked 
should the paper repeat the same defamation 
against the minister.

The journalist appealed. On 12 September, the 
chair of appellate court of Somaliland, Ahmed 
Salah, confirmed the fine but reduced the 
amount to US$700 on condition that he paid 
this amount a week from date of this decision. 
Aidid finally paid the fine. 

8 May 2011 
Somaliland’s Criminal Investigation Department 
(CID) issued a warrant for the arrest of the 
editor-in-chief of Saxafi newspaper, Abdifatah 
Mohamud Aidid. 

The CID commander, Dahir Muse Abrar, issued 
the arrest warrant after Somaliland Civil Aviation 
and Air Transport Minister Mohamed Hashi 
Abdi filed a complaint against the newspaper 
on Thursday, 5 May

The Somaliland minister was reportedly 
dissatisfied with the decision of Hargeisa 
regional court, announced on 30 April 2011, 
in a defamation case filed by the minister in 
January 2011 against the editor-in-chief of 
Saxafi, Abdifatah Mohamud Aidid, who went 
into hiding. 

Judiciary Attacks against Media Houses  

The independent print media in Somaliland 
has subjected to pressure tactics for freely 
exercising journalism. The “Saxafi”, “Hargeisa 
Star”, “Ogaal” and “Yool” newspapers all face 
charges of defamation and slander, leveled 
against them by the Somaliland prosecutor. 
These media outlets were already visited and 
investigated by CID officers to prepare criminal 
proceedings. 

JUDICIAL PERSECUTION OF JOURNALISTS AND MEDIA



The state of press freedom in Somalia in 2011

Annual Report 201217

High levels of violence and abuse of power 
against journalists, media houses and 
their news media organisations, and 

the subsequent impunity of the perpetrators, 
are important factors in the very high level of 
attacks on the media community in general, 
and journalists in particular. 

In 2011, no crime committed against a journalist 
or media freedom violation was investigated, 
let alone anyone being convicted of carrying 
out, or being responsible in chain-of -command 
terms for, the killing of a journalist, with the 
single exception of the AMISON admission that 
its Burundi soldiers were responsible for the 
death of a Malaysian journalist in Mogadishu.
 
There is no authority in Somalia that publicly 
committed to address the rampant culture 
of impunity within which attacks against 
journalists were carried out. 

Journalists and families of murdered journalists 
believe that those killed did not die for just 
criminal motives but for political motives or 
motives related to their journalistic activities. 

Why are there organized crimes against 
journalists? The answer is very apparent. 
Journalists are leading members of the civil 
society, who dare to tell the story of the plight 
of people, who expose and shed light on ills in 
society. 

Journalists and media rights defenders within 
the National Union of Somali Journalists 
(NUSOJ) and media executives who speak 
out for justice, and accountability for crimes 
committed against their colleagues, are 
subjected to threats, harassment and violence. 

Victimisation of journalists and the 
accompanying impunity of the perpetrators 
are being fostered because journalists and 
media houses are the tool that reveals the 

truth, encourages the tackling of the rampant 
culture of impunity, promotes accountability, 
the just rule of law, and judicial protection for 
those who fight for accountability and justice. 

The NUSOJ considers impunity the foremost, 
albeit silent, enemy of journalists and press 
freedom. 

The union strongly and equally urges both the 
Somali authorities and the world community 
that the only substantial way to end threats, 
harassment and killings of journalists is to 
carry out impartial investigations to identify 
the perpetrators, including the intellectual 
authors, and to prosecute them, thus sending 
a clear signal that violence and persecution will 
be punished, regardless of motivation of the 
perpetrators or their political affiliation.

IMPUNITY REMAINS TOTAL



The state of press freedom in Somalia in 2011

Annual Report 2012 18

A year on, the working conditions of 
journalists have descen  ded from bad 
to worse, with increased level of abuse 

of young and fresh journalists, who are faced 
with no pay, long and tiresome working hours, 
no contractual relationship and lack of health 
care and protection. 

Salaries paid, if any, are in the range of $20 
and $80 per month, but even those paid are 
paid irregularly and this is mostly done by 
oral agreement. The pretext of media owners 
for not paying is basically lack of financial 
resources or income. However, even if this is, 
realistically speaking, something the NUSOJ 
could understand, media owners are reluctant 
to be transparent and open the books for the 
union representative to see the income of the 
media house. 

Journalists work unlimited hours and may be 
called to duty at any time by the media owner, 
and if the journalist refuses he or she may face 
the risk of sacking. It has become well known 
that a working journalist is a soldier on standby 
duty even at night. 

Poor working conditions were exacerbated 
by lack of health care. The union has been 
demanding and pressing media houses to  
cover the heath care of journalists when they 
fall sick or wounded. But at least 13 journalists 
wounded or who fell sick with different diseases 
while carrying out their journalistic activity 
failed to receive health care services. It has 
fallen to the union or the family of the sick or 
wounded journalist to foot the bill. 

Movements from one media house to another 
for the sake of better salary or other work 
benefits intensified in the past 12 months.  
 
Concerning the desperate search for better 
salaries, the NUSOJ received disturbing 

complaints of local media houses barring 
journalists from getting employment from 
the BBC and the UN-bankrolled radio station, 
Bar-Kulan. Local stations sack journalists for 
attempting to work for the BBC or Bar-Kulan, 
and also deny journalists a “release letter”, 
although the BBC and Bar-Kulan reportedly 
require a release letter.

The financial situation of journalists working 
for private media houses has been worsened 
by a reduction in donor funding to private 
media houses to an almost non-existent 
level after donors diverted funds to the 
propaganda campaign against Al-Shabaab’s 
hate propaganda. With funds routed through 
foreign organisations, costs of administration 
may be substantial, meaning peanuts reach 
the local media. 

Poor working conditions, caused to a significant 
extent by the poor financial capacity of private 
media houses which employ the majority of 
working journalists, continue to be a discernable 
threat to the growth of professional journalism 
and press freedom. Professional mistakes as 
well as paid-for, corrupted or manipulated news 
and information put journalists in dangerous 
situations, where concerned forces respond 
violently and excessively.   

Some newsmakers, be they politicians, 
businessmen or others who want their stories 
to be covered by the media resort to paying 
money to journalists so that media publish 
or broadcast these stories. The prevailing 
appalling working conditions have forced some 
journalists to take this money, which is locally 
known Sharuur, Duub, Transportation, Tea or 
Children’s Milk.  This has increased corrupted 
news and also brings press freedom and ethical 
problems. 

WORKING CONDITIONS 
By Abdiqani Sheik Mohamed, Organising Secretary NUSOJ



The state of press freedom in Somalia in 2011

Annual Report 201219

2011 has been a year that the National 
Union of Somali Journalists strongly 
complained about violations of human 

and trade union rights by elements of the 
Transitional Federal Government. Leaders of the 
NUSOJ were threatened, arrested, interrogated, 
union offices raided and robbed. 

In January 2011, the Ministry of Information of 
the Transitional Federal Government started 
adverse interference in the union’s affairs in a 
bid to impose a $1500 “registration fee”. But the 
union declined to pay because it deemed this 
bribery. When the union protested against this, 
it was told to “stop ignoring the Ministry”. 

On 13 March 2011, the eve of the union’s 
constitutional General Assembly, the director-
general of the Ministry of Information informed 
NUSOJ officials that a representative of the 
ministry would visit the union, bringing a form 
through which the union had to provide the 
ministry with specific information, including 
sources and amounts of funding received. 

On 14 March 2011, the day of the General 
Assembly itself, it wasn’t a representative of the 
Ministry of Information who showed up, but 
a police unit with a district court order, dated 
13 March 2011, to immediately suspend the 
meeting. Officials of the Ministry of Labour 
who were present at the meeting telephoned 
the police chief who had sent the soldiers to 
deliver the suspension order. 

With the police chief was the then Minister of 
Information, Abdikarim Jama, to whom the 
police chief handed the telephone, since it 
was his Ministry that was orchestrating the 
campaign to suspend the union’s meeting, so 
that he could answer questions from the Deputy 
Minister of Labour, Abdirashid Mohamed. After 
a brief exchange with the deputy minister of 
labour, Jama hung up. The NUSOJ managed to 

continue the meeting as scheduled after union 
officials contacted the Banadir regional court 
about the unfair order to undermine statutory 
meeting of the union. The regional court chair 
overturned the order in the same morning. 

On 15 March, the Ministry of Information tried 
to obtain a regional court order banning the 
president of the Supreme Council of the NUSOJ 
and the secretary general of NUSOJ from 
travelling, and confiscating their passports. 
The court refused, but Ministry officials went to 
the Attorney General’s office to obtain a letter 
banning the union officials from travelling, 
and one of the seven deputies of the attorney 
general issued the letter, which they took to 
Mogadishu Airport. However, after learning of 
this letter, the acting attorney general issued 
another letter the same day, overruling what his 
deputy had written. Still, the Ministry pressured 
the airport authorities and the immigration 
office in order to prevent union officials from 
travelling abroad, all of which failed. 

These events culminated in an armed robbery 
in May 2011 at the NUSOJ offices in Taleex Street 
in Mogadishu. Some time after the General 
Assembly, four men armed with AK-47 guns 
and two accomplices raided the office. After 
opening the door, they disarmed the security 
guard. Once inside, they seized a number of 
union documents and four computers before 
escaping in a Toyota pickup. The security guard 
was ordered not to talk to anyone about the 
attack, at the risk of his life. 

On 23 May, two gunmen came back to the offices 
and threatened three NUSOJ officials who had 
gone to investigate the robbery. The gunmen 
warned that anyone who came to the offices of 
the union would be killed. “Anyone who does 
not like his life, let him come to the offices of 
the union to be killed,” said one gunman. The 
three union officials were also told they would 

SYSTEMATIC ATTACKS AGAINST JOURNALISTS’ UNION



The state of press freedom in Somalia in 2011

Annual Report 2012 20

risk their life if they continued to represent the 
union and its leadership in Somalia.   

On the morning of 13 November, secret police 
raided the new NUSOJ offices in Mogadishu 
without a warrant and briefly detained Abdiqani 
Sheik Mohamed, NUSOJ organizing secretary. 

Two police officers armed with pistols entered 
the union offices, arrested Mohamed and took 
him to the Criminal Investigations Department 
(CID) headquarters, where he was detained for 
some 90 minutes before being released. After 
union leaders, MPs and civil society members 
went to CID HQ, its officers told them that top 
police officials were not aware of the reason for 
the raid and arrest. Police immediately arrested 
one of the two oficers and continued to look for 
the other officer and promised to take action, 
though no action has been taken to date by 
the CID against violating police officers. 

On 29 November, the CID summoned the 
NUSOJ’s organizing secretary, Abdiqani Sheik 
Mohamed, to their offices in Mogadishu for the 
second time in a month. 

The interrogating officer demanded that 
Mohamed and senior vice president of 
the NUSOJ Supreme Council Abdi Aden 
Guled, who accompanied him, produce the 
union’s registration papers showing they 
were operating legally, saying that the CID 
was carrying out a “criminal investigation” 
concerning the union. “After the investigation, 
we will decide if we should charge you with 
a criminal offence,” the officer told the men. 
Guled is also the editor-in-chief of Xog-Ogaal 
newspaper, the first independent newspaper 
established in Somalia after fall of the military 
government in 1991. 

The union leaders were asked about a press 
release the union issued on 13 November 
detailing a raid on the union’s offices and 
Mohamed’s brief detention at CID headquarters 
on the same day. The interrogating officer, who 

asked both Guled and Mohamed about the 
internal management and finances of the union, 
asked a series of questions regarding the work 
of the secretary general and the president of the 
Supreme Council of the union. The officer told 
Guled and Mohamed that the CID had ordered 
immigration at Mogadishu airport to bar them 
from travelling until criminal investigations 
were concluded. 

Other NUSOJ leaders, along with several MPs 
and civil society members, camped out at the 
CID offices demanding to know why the union 
officials had been summoned and interrogated. 
Mohamed said the interrogating officer asked 
him more than 300 questions regarding the 
NUSOJ, its officers and their activities. 

As freedom of expression was grossly violated, 
so were the corollary rights of freedom of 
association, assembly and movement. 

There has clearly been some centralized 
direction to the security forces to take such 
action against the union and its leaders. 

This clear pattern of attempting to suspend 
legitimate union meeting, to impose a ban on 
union officials from leaving the country, efforts 
to confiscate passports of union officials, to raid 
and rob union offices without police action, 
intimidatory interrogations of union officials, 
fraudulent use of the name of the union by 
the State Radio, and maliciously disparaging 
statements from government officials confirms 
that TFG elements have been responsible for 
serious violations of fundamental rights, in 
particular of the freedom to organize a trade 
union, and the right of journalists to assemble, 
move and express themselves without prior 
approval of the Ministry of Information, or any 
other governmental authority. 



The state of press freedom in Somalia in 2011

Annual Report 201221

There has been a shift in the perpetration 
of attacks on journalists and of press 
freedom violations in Somalia in 2011, 

compared with year 2010, as 2011 has witnessed 
the institutionalisation of attempts to infringe 
journalists’ rights and freedom.  

Transitional Federal Government (TFG) 
authorities emerged as the worst perpetrators 
of attacks on journalists and of press freedom 
violations in south-central regions of Somalia 
by committing largest number of violations. 

The TFG ministries of information, labour, 
youth and sport, in addition to security powers, 
have been responsible for arrests of journalists, 
persecution of journalists through initiation 
of bogus criminal proceedings against them, 
intimidation of journalists and media houses 
through demand that they pay unlawful 
registration fees, criminal interrogations of 
journalists’ leaders, censorship of media houses, 
travel bans on journalists and even alleged 
killing of a journalist by TFG security officers. 
 
Somaliland authorities emerged as the worst 
perpetrator of press freedom violations in 2011 
in northern regions of Somalia by taking the 
largest number of journalists and media houses 
ever in one year to court for criminal defamation, 
libel, and by false as well as unwarranted arrests, 
beatings and intimidations. 

Never have Somali authorities – be they TFG 
or Puntland – taken the legal battle against 
journalists and print media so far as they have in 
Somaliland. The new authorities of Somaliland 
have thus developed hostile relations with the 
media community. 

Puntland, though less frequent than the TFG 
and Somaliland in committing press freedom 
violations, stands accused and responsible for 
the use of arrests under Somalia’s old criminal 

law as well as the anti-terrorism apparatus 
to nail down journalists. While it is known 
for temporarily suspending media houses 
and journalists from work, Puntland did not 
investigate attacks on journalists and media 
houses.  
 
Surprisingly, the callous war of the Al-Shabaab 
extremist group against journalists and media 
houses reduced in the year under review, with 
one journalist killed in a suicide attack, one 
media house taken over illegitimately, the 
making of deadly statements and restrictions 
on journalists.  

Not that Al-Shabaab have any mercy for 
journalists and media houses, but their lethal 
war has been reduced due to political and 
military pressure and defeat that has resulted 
in them losing ground in Mogadishu, together 
with internal ideological differences and 
reduced financial backing.  

African Union peacekeeping forces in 
Mogadishu were accused of responsibility for 
the killing of two journalists, but so far they 
have only admitted to one, that of the Malaysian 
journalist. Meanwhile, Ahlu Sunah Waljama was 
accused of carrying out attacks on journalists 
in regions under their control.  

PERPETRATORS OF ATTACKS AGAINST PRESS FREEDOMPERPETRATORS OF ATTACKS AGAINST PRESS FREEDOM



The state of press freedom in Somalia in 2011

Annual Report 2012 22

The Transitional Federal Government 
(TFG), with the help of some international 
partners, re-established Radio Mogadishu 

as a public media with a public mandate to 
provide fair and equitable coverage of news, 
current affairs and information to the people 
of Somalia. But several members of the media 
saw it as a propaganda tool to counter the Al-
Shabaab propaganda. 

Certain political figures within the TFG benefited 
from unfettered access to the broadcaster for 
propaganda purposes. This situation directly 
conflicts with Radio Mogadishu public service 
mandate to provide fair and equitable coverage 
of all news and opinion at all times in its pursuit 
of promoting the free flow of information in 
the public interest. 

Radio Mogadishu is known for providing 
partisan information concerning internal 
wrangles that the TFG president has had with 
former prime minister Abdirashid Ali Sharmarke 
and the speaker of parliament Sharif Hassan 
Sheik Adan, favouring the president’s side. 
Also ministers and MPs who do not favour the 
political agenda of the president, rarely get 
covered. 

Radio Mogadishu journalists and presenters 
have been discouraged from reporting on 
Ministers or parliamentarians who are not 
politically allied with certain dominant political 
groups, through the use of the Minister of 
Information’s powers over Radio Mogadishu. 
This resulted in the loss of pluralism within the 
radio, a diminished quality of content and broad 
representation, all of which have compelled 
some within the society to believe that it has 
become a mere propaganda tool. 

Those who control the radio station have 
also used their political alliance as sources of 
information. One journalist who did not want 
to be named for fear of his job and security 

stated that voices blaming the TFG leadership 
cannot be aired on this radio because they are 
“seditious and discourteous” to our “leaders”.

This TFG media has also had a tendency to 
attempt to tarnish the reputation of individuals 
or organizations disliked by TFG elements 
that control this media, especially those who 
represent national independent institutions.

One senior journalist at TFG’s Radio Mogadishu, 
who spoke to NUSOJ on condition of anonymity 
because he may face immediate sacking and 
danger to his personal security and that of his 
family, said “We are not allowed to tell the truth, 
particularly if it is bad for senior government 
officials and the TFG forces.” 

The radio station is known for silencing all 
dissenting voices. The only times that the 
station has aired critical voices or reports has 
been used to deny reports accusing the TFG 
of abuse or malpractices or making targets of 
political vilification, including journalists. News 
content on all stations has also remained heavily 
biased in favour of the TFG top leadership, 
though it will be different if there is infighting 
among them. 

The TFG’s Ministry of Information, which has just 
established National Television, has performed 
little better than the Al-Shabaab-controlled 
propaganda machine that controls Radio 
Andalus and Furqaan Radio, which constantly 
air inflammatory speeches and language 
inciting hatred, disaffection and intolerance. 
But reports on both TFG radio and TV have 
been characterized by unethical journalistic 
conduct, including lack of proper sourcing, and 
lack of impartiality in reporting, of fairness and 
of objectivity. 

UNPROFESSIONAL CONDUCT OF TFG-CONTROLLED MEDIA



Copyright © 2012 National Union of Somali Journalists (NUSOJ) 

All rights reserved.

National Union of Somali Journalists (NUSOJ)
Taleex Street, KM4, Hodan District, 

Mogadishu, Somalia 
Telephone: +252615889931

Email: nusoj@nusoj.org 
Web Site Address: www.nusoj.org 




